André-Antoine Ravrio (1759-1814) was een vooraanstaand Frans bronzier, beeldhouwer en dichter. Hij werd geroemd om zijn uitzonderlijke bijdragen aan de decoratieve kunsten aan het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Ravrio werd in 1759 in Parijs geboren in een familie met een rijke traditie in bronsgieten die terugging tot 1661. Hij ontwikkelde zijn vaardigheden onder leiding van zijn vader, André Ravrio. Zijn moederlijke afstamming verbond hem verder met de gewaardeerde familie Riesener, bekend om hun vakmanschap in fijn meubilair.
In 1777 kreeg Ravrio de status van maître fondeur (meester-gieter) en in 1790 had hij zijn eigen atelier in Parijs opgericht. Zijn atelier kreeg al snel faam door de productie van prachtige vergulde en gepatineerde bronzen werken, waaronder Franse pendules, kandelaars en decoratieve sculpturen. Ravrio’s creaties werden gekenmerkt door hun neoklassieke elegantie, ingewikkelde detaillering en harmonieuze proporties, en sloten aan bij de heersende artistieke smaak van de Empire periode.
Ravrio’s reputatie trok een prestigieuze klantenkring aan, waaronder keizer Napoleon I en leden van het keizerlijke hof. Hij werkte samen met vooraanstaande ambachtslieden uit die tijd, zoals Pierre-Philippe Thomire en Claude Galle, en droeg bij aan de weelderige inrichting van keizerlijke residenties zoals Fontainebleau, de Tuilerieën, Saint-Cloud, Compiègne en Versailles. Zijn werken hadden vaak allegorische en mythologische thema’s en waren een voorbeeld van de grandeur en verfijning van die tijd.
Naast zijn artistieke inspanningen was Ravrio een actieve deelnemer aan Parijse literaire en muzikale kringen. Hij was lid van de Société de la Goguette, een gezellig genootschap van dichters en muzikanten, waar hij samenwerkte met figuren als François-Joseph Talma en Carle Vernet. Ravrio componeerde talrijke gedichten, liederen en vaudevilles, waaronder het opmerkelijke “La Rue des Bons-Enfants” (1805), dat de levendige cultuur van zijn tijd weerspiegelde.
Ravrio gaf blijk van zijn betrokkenheid bij sociale verantwoordelijkheid door een prijs van 3000 frank in het leven te roepen om de ontwikkeling van veiligere verguldingstechnieken aan te moedigen, met als doel de gezondheidsrisico’s van het gebruik van kwik in metaalvergulding te verminderen. Dit initiatief onderstreepte zijn toewijding aan het welzijn van de ambachtslieden in zijn beroep.
Ravrio’s nalatenschap blijft voortleven door zijn meesterlijke werken, die bewaard worden in gewaardeerde instellingen zoals het Mobilier National in Parijs en het Musée Masséna in Nice. Zijn bijdragen aan zowel de decoratieve kunsten als het culturele leven van Frankrijk blijven een bewijs van zijn veelzijdige talenten en blijvende invloed.
Ontdek onze collectie Empire pendules , Empire kandelabers en kandelaars en andere decoratieve kunstvoorwerpen van André-Antoine Ravrio en zijn tijdgenoten in onze galerie.